Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Zawadzie

Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Zawadzie

42-270 Zawada, poczta Kłomnice ul. Częstochowska 8

e-mail: zawadagim@poczta.onet.pl

Tel.: 34 3281488

Zasady terapii logopedycznej

Najważniejsze zasady terapii.


Terapia logopedyczna stosuje się do kilku zasad. Oto najważniejsze z nich:

 

- Zasada wczesnego rozpoczynania  zakłada, że wczesna interwencja skraca czas terapii i zwiększa efektywność.

- Zasada indywidualizacji zakłada indywidualne podejście do każdego dziecka. Można ją rozpatrywać w aspektach:

a) program terapii jest opracowany do konkretnego dziecka i pod kątem jego osobistego problemu oraz rodzaju zaburzenia,

b) środki, metody i pomoce są dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka,

c) ćwiczenia są prowadzone indywidualnie, chociaż czasami wskazane jest prowadzenie terapii grupowej (np. zajęcia relaksacyjne, logorytmika, ćwiczenia oddechowe, słuchowe, itp.).

- Zasada wykorzystania w procesie terapii wszelkich możliwości dziecka  zakłada, że należy angażować maksymalną liczbę zmysłów i wykorzystywać posiadane przez dziecko umiejętności.

- Zasada kompleksowego oddziaływania  zakłada, że istnieje potrzeba prowadzenia równolegle do terapii logopedycznej również terapii zaburzeń emocjonalnych i zachowania oraz terapii pedagogicznej, ponieważ z zaburzeniami mowy często współwystępują inne zaburzenia (emocjonalne, zachowania, rozwoju umysłowego, funkcji percepcyjno – motorycznych).

- Zasada aktywnego i świadomego udziału zakłada, że dziecko musi czuć potrzebę ćwiczeń i rozumieć konieczność udziału w zajęciach. Wskazane jest zatem pobudzanie jego zainteresowania terapią, podnoszenie poziomu motywacji, stosowanie jak najczęściej wzmocnień pozytywnych (pochwały).

-Zasada współpracy z najbliższym otoczeniem zakłada, że dziecko i jego najbliższe otoczenie mają prawo do rzetelnej informacji na temat rodzaju, stopnia i przyczyn zdiagnozowanych zaburzeń oraz omówienia programu i sposobu terapii, czasu jej trwania, przewidywanych efektów.

-Zasada systematyczności  zakłada rytmiczność i systematyczność ćwiczeń według z góry określonych schematów, zgodnych z metodyką pracy logopedycznej. Zawierają one pewne następujące po sobie etapy, których kolejność należy bezwzględnie przestrzegać. Przejście do kolejnego etapu uwarunkowane jest utrwaleniem poprzedniego.

-Zasada stopniowania trudności zakłada, że terapię zawsze należy rozpoczynać od ćwiczeń najłatwiejszych dla danego dziecka, przechodząc kolejno do coraz trudniejszych, mniej znanych i nowych.

-W miarę potrzeby wykonywane są badania dodatkowe: psychologiczne,

neurologiczne, audiologiczne, otolaryngologiczne, laryngologiczne,

foniatryczne, ortodontyczne.